روش ها

روش ها

نسخه های کاربردی و کوتاه

محل لوگو

نظرسنجی سایت

به نظر شما تولید محتوا در کدام حوزه بهتر است؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 102
  • بازدید دیروز : 234
  • بازدید کل : 231601

عدد چهل روشی برای تکامل و پاک شدن باطن انسان


عدد چهل روشی برای تکامل و پاک شدن باطن انسان

کسانی که با روش عارفانه آشنایی دارند به درستی می دانند که یکی از بنیادی ترین اموری که در ابتدای سلوک عرفا بدان اقبال می ورزند، چله نشستن است و این چله نشستن به معنای آن است که عارف یا به خلوت می رود و یا به "چله خانه".( چله خانه، خانه ای که سالکان ایام چله در آن به سر می برند.)

چله نشستن همان نشستن با خود است و پرهیز از دیدار دیگران و نه تنها در بستن به روی خویشتن که در بستن به روی اندیشه و احساس. در ازای این چهل روز و چهل شب عارف به خوراک و نوشیدنی اندک اکتفا می کند و چنان که گفته شد می کوشد که به چیزی جز به خدا نیندیشد و در دل تنها مهر خدا را بپروراند و بگستراند. این چگونگی درست مفهوم سخن حافظ شیرازی است:

                             که ای صوفی شراب آنگه شود صاف                                        که در شیشه بر آرد اربعینی

که در این بیت شراب با عارف مقایسه شده است. هم چنان که شراب هنگامی صاف می شود که اربعینی را در شیشه بگذراند. عارف نیز باید چهل روز را به خلوت و سکوت بگذراند تا وجودش مصفا گردد.

درباره ی واژه ی اربعین که همانند واژه ی اربعون برابر با عدد چهل است، در غیاث اللغات آمده:

«مجازا به معنی چله است که عرفا تا چهل روز به گوشه ای نشسته، تفکر و عبادت می کنند.»

چنان که حافظ شیرازی آورده است، درخت انگور اگر در شیشه یا در خُم چهل روز بماند به باده ی صافی دگرگون می شود. باید دانست که پیرامون رقم چهل در قرآن مجید چند بار سخن رفته است که ما ذیلا به نقل برخی از آن آیات می پردازیم.

از آیه ی 51 سوره بقره و همچنین آیه ی 142 سوره ی اعراف بر می آید که خداوند با موسی چهل شب وعده نهاده است. مضمون آیه ی 15 سوره ی احقاف بر آن است که آدمی در سن چهل سالگی به رشد کامل خود می رسد. و در آیه ی 26 سوره ی مائده آمده است که:

«ورود به سرزمین موعود 40 سال بر آنان(بنی اسرائیل) حرام شد و در بیابان سرگردان شدند.»

شماره ی چهل از دیرباز شماره ای مقدس دانسته می شده است. چنان که برابر با روایات دینی موسی برای دریافت ده فرمان از سوی خداوند، چهل روز در کوه طور توقف کرد و همراه با قوم بنی اسرائیل، چنان که گفتیم، چهل سال در صحرای سینا سرگردان بود. موسی 120 سال زندگی کرد که شامل سه دوره ی چهل ساله از زندگی اوست. عیسی چهل روز و چهل شب در بیابان می گشت پیش از آن که شیطان به وسوسه ی او بپردازد. ترسایان(دهخدا:پیروان دین مسیح) مدت چهل روز پیش از فرا رسیدن عید پاک روزه می گیرند.

محمدبن عبدالله(ص) در سن چهل سالگی نخستین وحی را دریافت کرد و در نتیجه سیر به سوی خدا را آغازید.

  • مسلمانان مدت چهل روز در از دست دادن عزیزی عزاداری می کنند.
  • طبق تورات داود(ع) چهل سال پادشاهی کرد و سلیمان که فرزند چهارم او بود نیز چهل سال بر سلطنت باقی ماند.
  • اسحاق فرزند ابراهیم در چهل سالگی ربکا را به همسری خود برگزید.
  • یونس پیامبر چون از شکم ماهی بیرون آمد، پیش بینی کرد که سرزمین نینوا پس از چهل روز نابود می شود ولی چون مردم نینوا به ندبه و زاری پرداختند، بخشیده شدند و سرزمینشان نابود نشد.
  • برابر آنچه در انجیل ها آمده ، عیسی پس از خیزش و پیش از آن که در آسمان چهارم فرود آید، چهل روز از سوی حواریون خود در اطراف دیده می شد.
  • درباره ی تکوین آدمی برابر آن چه در احادیث آمده لازم به یادآوری است که نطفه در زهدان پس از چهل روز شکل می پذیرد و در چهلمین روز بارداری زن است که همگی اجزاء و اندام های تن در جنین پدید می آید.
  • نیک است به یاد آوریم که در ایران باستان نیایشگاه ها دارای چهل ستون بوده اند و تقدیس این شماره بی گمان تا زمان صفویان دنباله داشته و انگیزه ی ساختمان چهل ستون گردیده است.

مولانا نیز در دفتر ششم مثنوی می گوید:

                        خلقت آدم چرا چل صبح بود؟                                                             اندر آن گل اندک اندک می فزود

اشاره به حدیث قدسی است که پروردگار فرمود:

«گِل آدم را در چهل روز به دست خویش سرشتم.»

منبع: کتاب ژرفای دریا/ اثر منیژه قربانی

 

  انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 152

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

نسخه های کاربردی و کوتاه

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما